Το παιδί μας μπροστά στο Άγχος των εξετάσεων
της ψυχολόγου Πόπης Κόλλια, παιδοψυχολόγου με πτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές σε γαλλικά πανεπιστήμια τηλ.7650183
Οι τελευταίες μέρες - παραμονές των εξετάσεων από τα πρώτα μέχρι και τα τελευταία χρόνια της εφηβικής ηλικίας για πολλά παιδιά είναι αποτέλεσμα άγχους της βασανιστικής αναμονής για ένα δυσάρεστο αποτέλεσμα στην απόδοσή τους.
Συχνά μας ξαφνιάζουν οι ειδήσεις για παιδιά που αυτοκτονούν, παιδιά που απέχουν στο να προσπαθούν, παιδιά που μελαγχολούν, δίνοντάς μας την εντύπωση μιας πιο μόνιμης κατάθλιψης. Συχνές είναι οι ψυχοσωματικές αντιδράσεις που εμφανίζονται σαν μειωμένη ικανότητα συγκέντρωσης, νευρικότητα, φοβίες, πόνος στο κεφάλι, στο πεπτικό σύστημα κ.α.
Όταν οι αιτίες δεν εστιάζονται στο οργανικό τομέα βρίσκονται σε μια κακή προσαρμογή του παιδιού με το σχολείο, στην κακή του σχέση με τους γονείς ή τους δασκάλους στην αναβίωση αρνητικών βιωμάτων από το παρελθόν.
Η ψυχοσωματική αντίδραση είναι η απάντηση του παιδιού μπροστά σε μία ψυχολογική πίεση που του είναι δύσκολο να αντέξει: είναι η αναστροφή των επιθετικών του ορμών εναντίον του ίδιου του εαυτού του μια και δεν μπορεί να τις κατευθύνει σε κάποιο τρίτο: είναι η προσπάθεια του παιδιού να προκαλέσει ενοχές
σε ανθρώπους που το περιβάλλουν για να τραβήξει την προσοχή τους.
Στην αντιμετώπιση απέναντι στις ψυχοσωματικές αντιδράσεις, θα πρέπει αφενός να μη δίνεται ιδιαίτερη έμφαση σε αυτές σε σημείο που το παιδί να τις επιτείνει και αφετέρου δεν θα πρέπει να αδιαφορούμε στο να βρούμε την αιτία που τις προκαλεί. Όταν αυτές θα συνεχιστούν θα πρέπει να δοθεί στους γονείς ειδική συμβουλευτική αγωγή και να υποβληθεί το παιδί σε ψυχοθεραπεία προκειμένου να ξεπεράσει τα προβλήματα.
Για να αποδώσει ένας μαθητής θα πρέπει να έχει καλύψει βασικά κενά:
1. Στον ψυχολογικό τομέα
Στην περίπτωση αρνητικών αντιδράσεων στη συμπεριφορά του παιδιού θα μπορούσαμε να θέσουμε τα ερωτήματα:
· Τι είναι αυτό που επηρεάζει αρνητικά μια δεδομένη συμπεριφορά;
· Ποιες είναι οι αιτίες;
· Τι θα μπορούσε να γίνει για να βοηθηθεί το παιδί;
Η κάλυψη των αναγκών του για ασφάλεια και αυτοεκτίμηση μέσα από τη σχέση με τους συνομίληκους, τους γονείς, τους δασκάλους είναι σημαντικός παράγοντας για την καλή ψυχολογική κατάσταση.
Όσο πιο νωρίς έχει μάθει το παιδί μας να αντιμετωπίζει τις δυσκολίες και τα λάθη του, όσο το εγώ του έχει μάθει να αντιμετωπίζει τη δυσαρέσκεια από τις τυχόν ματαιώσεις που προβάλλει η αυστηρή ή υπερπροστατευτική συμπεριφορά ενός γονιού τόσο το παιδί μαθαίνει να συγχωρεί τις αδυναμίες του και να βλέπει τι δυνατότητες έχει.
Υπάρχουν παιδιά που αν και έχουν πολλή καλή απόδοση στο σχολείο υπεραγχώνονται στη σκέψη των εξετάσεων γιατί απλά αισθάνονται ότι δεν θα καλύψουν τις προσδοκίες των γονιών τους μέσα από τα πρότυπα που αυτοί τους έχουν βάλει. Όλη η προσπάθεια πολλών μαθητών καταναλώνεται ή στο να προσπαθούν να είναι όπως θέλουν οι γονείς τους ή στο να προσπαθούν να μην είναι (αντιδρούν με άρνηση ή παθητικότητα) υιοθετώντας έτσι μια επιφανειακή ή αρνητική σχέση όχι μόνο προς τις εξετάσεις αλλά και προς την πραγματική ουσία της μάθησης.
2. Στο γνωστικό τομέα
Όσο αφορά την απόδοση του παιδιού προφορική και γραπτή διακρίνουμε δυσκολίες στη δυνατότητα αφομοίωσης και κατανόησης του περιεχομένου, αδυναμία συγκέντρωσης, ακατάστατος ρυθμός όσο αφορά τον τρόπο ταξινόμησης πληροφοριών κλπ.
Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη:
· Αν υπάρχουν δυσκολίες μαθησιακές και το βαθμό που έχουν ξεπεραστεί ή όχι από το παιδί (π.χ. δυσλεξία). Αν αυτές οι δυσκολίες χρειάστηκαν ή χρειάζονται τη βοήθεια μια πιο ειδικής αντιμετώπισης.
· Κατά πόσο το παιδί έμαθε να βλέπει τις ιδιαίτερες κλίσεις του, τις ικανότητές του και μέσα από αυτές να βάζει στόχους. (τρόποι διαβάσματος, επιλογές στη δέσμη που θα ακολουθήσει).
· Κατά πόσο το παιδί μας έχει κατανοήσει σαφώς το χρόνο αφομοίωσης που χρειάζεται για να ανταποκριθεί στη συγκεκριμένη ύλη που του δίνεται.
· Τι δεν έχει σημασία αυτή τη στιγμή (π.χ. το να πιέζουμε το παιδί μας να αφομοιώσει ποσότητα ύλης που αφορά το μεγαλύτερο μέρος της διδακτικής χρονιάς δεν είναι μόνο ανώφελο αλλά μπορεί να προκαλέσει περισσότερο άγχος).
· Να ενθαρρύνουμε το παιδί μας όχι μόνο στο να προσπαθεί αλλά και να βλέπει το αποτέλεσμα τις προσπάθειάς του.
· Θα μπορούσε να φτιάξει ένα γενικό πλάνο λαμβάνοντας υπόψη τις ώρες και τις ημέρες που απομένουν μέχρι την ημέρα των εξετάσεων δίνοντας έμφαση σε σημεία που είναι ουσιαστικά γι' αυτό και το βοηθούν στο να αφομοιώσει.
Πολλοί γονείς προσπαθούν να βοηθούν τα παιδιά τους με φροντιστήρια κλπ.
Αυτά όμως μπορούν να βοηθήσουν όχι να υποκαταστήσουν τη προσπάθεια του παιδιού. Όταν αυτό και μόνο αυτό είναι κύριος ρυθμιστής όσων μπορεί να μάθει και να οργανώσει θα νοιώσει πιο ελεύθερο στο να αφομοιώνει χωρίς άγχος και έτσι να μπορέσει να συνδέσει αυτό που έμαθε με το γραπτό λόγο.
Τελειώνοντας τις εξετάσεις δίνουμε έμφαση στο αποτέλεσμα με βάση τη προσπάθεια μια και αυτή θα είναι η στιγμή της προσωπικής κατάκτησης του παιδιού σε κάθε δυσκολία, οι άλλες στιγμές θα έρθουν σταδιακά μέσα στο χρόνο.